الأربعاء، 18 يونيو 2008

تجربة خاصة

السلام عليكم

انا جاي اقول تجربة اللي عديت بيها
......................................................
انا الاول عشان يبقى عندكم خلفية
من الاقاليم
لما جيت في الكلية في اسكندرية
كان معانا
بنات من نفس البلد
بس كنت عادي
هما حبوا يبقى في كلام
بس انا كنت قفل زي ما بيقولوا
وشي بيحمر جدا
وباتكلم في حدود الدراسة بس
وفضلت على كده طول السنة
في سنة تانية
لما نتيجة اعمال السنة طلعت في مادة
الدرجة كانت من 35
انا جبت 26.5

كنا بناخد درس صغير عند دكتورة في امتياز
صاحبة اخت واحد صاحبنا

وكان في جايزة لأعلى درجة

طلعت الدرجة بتاعتي اعلى درجة

لما روحت الدرس
كان اصحابي بيتكلموا
وانا باسلم عليهم
كان واحد بيقولي ربنا يسهلوا عشان الجايزة
بس مش مستاهلة تعمل اللي عملته

انا سألته قصدك ايه ؟؟
ماردش عليا

طلعنا
والدرس بقى تمام
واحنا مروحين
كان في ناس اصحابي من زماان
لقيتهم بيتكلموا
وبقولهم يلا نروح
قالوا لأ
رايحين مشوار سوا
وهنتاخر وبعيد عن البيت عندي

وفي الكلية
كان كل اللي اعرفهم
بيبعدوا

سالت
بنت خالتي معايا في الدفعة
قلتلها انتي عارفة ليه بيعملوا كده؟؟؟؟

طلعت الموبايل
وقالت شوف الصورة دي

لقيت اسمي متصور في الكشف
وقدامه الدرجة
بس معمولة بالصاص

قالتلي قالوا انك عملت كده عشان تبقى الاعلى
قلتلها وانتي مصدقة؟
قالت الصورة على كل موبايلات الناس اللي من عندنا
قالتلي انها بتدافع عني
بس اصحابي بياكدوا الكلام للبنات

روحت سألت واحد كنت فاكره انتيمي
قالي بصراحة ايوة
وكل ما حد يقول انك ما تعملش كده
البنات يأكدوا للصبيان
والعكس

طبعا كانت ايام
لما اسافر باسافر لوحدي

وفي السيكشن مع ناس جديدة

روحت لواحد من اللي بياكدوا الكلام
بس عارف اني مش كده
قلتله مين اللي طلع الصورة من الاول؟
قالي مش عارف

قلتلها تعالى معايا القسم
والدكتورة هاتوريك درجتي
بس تنزل
لو سمعت كلمة اتقالت
شمش هايحصل طيب

وبعدين قلتله فلانة وفلانة اللي عملوا كده؟؟؟

قالي عرفت ازاي

قلتله شكرا

بس كانت ايام
لما ابقى مش عارف الاقي حد احكيله
وكل بيقول عليا غشاش
ولما اصحابي رجعوا
ما عرفتش ابقى زي الاول

والاحلى من كده
لما نتيجة مادة تانية طلعت
كانت سبعة من تلاتين

قلتلهم ماروحتش خلتها 17 ليه؟؟

ولما النتيجة طلعت اخر السنة

كانت الدرجات نزلت لأول مرة
في النتيجة

فكنت وسطهم
فقلت لواحد ما كانش راضي يصدق لاخر وقت

قلتله مليني الدرجات المداة كده؟
فلقاها 27 ونص

قلتله مش بالرصاص يعني

واحد بس صور النتيجة ووزعها على كل الموبايلات

بس كان الصعب موقف اصحابي

والاصعب اني قلت هو المفروض اهزر واضحك على كل حاجة واتكلم في الفاضية والمليانة عشان ابقى مش خنقة؟؟

دي التجربة
عايز اعرف رأيكم

امضاء
قطران

************************************************
تحديث
لظروف ليست خارجه عن ارادتي سوف اتغيب عن مدونتي العزيزه بس حسيبكو مع اخويا
قطران
هو اللي حيرد عليكو
نلتقي بعد الفاصل
زفته هانم

هناك 25 تعليقًا:

زفته وقطران يقول...

طبعا انا ليا الشرف
ان قطران يكتب تجربته عنيدي ق المدونه

بس انا رائ

ان صحابك دول وتفكيرهم الفاشل اللي بيبقي ف سنه اولي كليه مين اعلي من مين
وظلمهم ليك


اهم حاجه ياقطران
انهم عرفو انك صح
ومظلوم مش زي مكانو فاكرين
والاهم
انك عرفت مين يستاهل
ومين لا
لو كانو شافوك وحش
حيجيلهم يوم يشوفوك كويس
ويندمو انهم خسروك
صح ياقطران ولالا
نورت مدونه اختك
زفته

قطران و زفتة يقول...

اللي بيأثر في الموضوع
انك لما تفتكري ان الناس فاهمينك كويس
ويطلعوا مع اول موقف كده


والاعجب ان في ناس بتدور على اقل حاجة تصدقها رغم ان الحقيقة بانت

عشان بيحبوا كده


والمدونة منورة بيكي يا اختي

سنووايت يقول...

مممممم قطران وزفتة
ليه كدة يا جماعه بس؟!

الناس بطبيعتها بتميل انها تصدق الشر وياسلام لما يطلعوا حد غلطان ووحش ما بيصدقوا بجد
بس الحمدلله ان الحق ظهر

Unknown يقول...

تجربة صعبة جدا والله حكاية معلش أنا مريت يتجربة أصعب
أنا صحيح مصري بس كنت بأدرس في السعودية ولما جيت عشان الكلية اتفاجئت بالناس هنا في مصر طلاب ايه دول كل واحد عشان التاني ميسبقوش يعمل فيه مقلب ياخد كشكوله وميرجعوش المهم حجات سخيفة جدا واتعملت في المهم كنت مرة عامل ملخص كويس جدا في مادة كده وعرضته على الدكتور وقالهم خدوه من زميلكم وصوروه...
بعد المحاضرة التانية ألف وأدور ع الملخص اختفى مين أخدوا وفين وليه معرفش ويوم الإمتحان الصبح أبص ألاقيه في ايد زمايلي بس مكتوب كمبيوتر وعليه من بره اسم واحد المفروض انو صاحبي والناس طبعا نسيت مين الي عملو...
المهم الإنسان يبقى قلبه نظيف وكله يهون
تحيتي ومعلش لو طولت

زفته وقطران يقول...

طبعا انا شرفني زيارتك ياسنو وايت
ولو سمحتي زفته وقطران
انا واخويا متتريقيش


ع العموم انت وكاتب مصري نورتو المدونه

واللي حيرد عليكو قطران هو ف امتحان وزمانه جاي
ادعوله بقي

قطران و زفتة يقول...

السلام عليكم
اسف اتأخرت على الرد
نظرا لظروف امتحانية

سنووايت
*************
فعلا انا اكتشفت ان الناس بتحب تصدق اي حاجة تنزل من مقام اللي قدامه

بس مش كلهم كده

اللي بيكره حد بس يحب يصدق الكلام ده
عشان يقنع نفسه انه احسن

قطران و زفتة يقول...

كاتب مصري
**************
على فكرة انا كمان اكتشفت طبع غريب في طلبة مصر
بعد ما جيت من السعودية
انهم حتى لو حلوا كويس في الامتحان ينزلوا يقولوا وحش

وفعلا انت قلت اهم كلمة

المهم الواحد يبقى عارف انه كويس من جواه

اهم حاجة السلام النفسي

والواحد ياما هايشوف ويعرف

قطران و زفتة يقول...

بالنسبة للاسم
زفتة وقطران

غير مسموح بأي تعليق

احنا سمحنا ليكم انكم تنادونا كده من غير ما نزعل

نورتونا بالزيارة

القلم السكندري يقول...
أزال المؤلف هذا التعليق.
غير معرف يقول...

عزيزي قطران

انا مقدره صدمتك في ناس كنت مفكرهم صحابك و فجأه اكتشفت اد ايه هما مش فاهمينك و بيتكلموا عليك من ورا ضهرك بس عارف ياقطران لما بتقابلني مواقف زي دي بحمد ربنا اني اكتشفتهم بدري بدال ماافضل مخدوعه علي طول فيهم و صدقني المواقف هي اللي بتبين معادن الناس و طبعا انت مش محتاج تتكلم في الفاضيه و المليانه عشان الناس تحبك مفروض يتقبلوا شخصيتك الهاديه
تحياتي ليك و لزفته
و ربنا يوفقكم انتم الاتنين

قطران و زفتة يقول...

اهلا القلم السكندري
نورت المدونة

على فكرة انا اسمى قطران وصاحبة المدونة اسمها زفتة بدل مل تطول على نفسك الكتابة

انت فعلا عندك حق
دي عادة في معظم الشعب المصري
انه يحب يعرف ايه اللي حصل وليه؟
حتى لو كان ما يعرفش عن الشخص ده الاسم بس

شكرا لزيارتك وياريت ما تبقاش الاخيرة
واحيانا بيقولوا ما فيش مانع نتعرف بيه ونعرف منه التفاصيل
عشان يتكلم بيها وقت ما تيجي سيرة الموضوع

قطران و زفتة يقول...

اجندة حمرا
****************
فعلا ده اللي قررته في النهاية

اني انا كده صعب اتغير واللي عايز يعرفني هايعرفني زي ما انا



كل مرة الواحد يعرف معادن ناس كان فاكرهم اصحابه
وكل مرة يقول هاتعود
ويتجرح تاني

ما حدش بيتعلم بالساهل

شكرا للزيارة وردودك

WAMA Global Store يقول...

m3lesh
yama fel 7abs mzalem

Unknown يقول...

دة طبعا حصل فى سنة اولى يعنى الناس اللى لسة طالعين من ثانوى يعنى الامخاخ الصغيرة يعنى العقول الفسفس وسمعنى سلام من الثانوية للكلية

قطران و زفتة يقول...

احمد عبد العزيز
******************

نورت المدونة بالزيارة

وفعلا ياما ي الحبس مظاليم

بس مش للدرجة دي

قطران و زفتة يقول...

انجي
***************

فعلا هو ده تفسير

بس مش للدرجة اللي حصلت

واحلى سلام على طول السلام


ومزيكا مخصوص لايام ثانوي


شكرا على الزيارة

funckydoctor يقول...

قطران ايه وزفته ايه
صبح صبح
تفائلوا شوية
الناس بتمووت فى الإشاعات ما تضايئيش نفسك هم بيستهبلوا ومصدقوا لقو لبانة
ربنا معاكم
بس ابعدوا عن الكبريت :D

قطران و زفتة يقول...

اهلا فنكي دكتور؟
********************
فعلا الناس بتحب الاشاعات
وماحدش يستاهل اني ازعل
بس الموقف انك تكتشف ان الناس ما تعرفكش كده

وبعدين الاسامي مش عاجباك في ايه؟؟؟
والاسامي مالهاش دعوة بالاكتئاب

دي تخليص حقوق ناس

blue-wave يقول...

انا مش عارف اقول ايه التجربه صعبه جدا والأغرب تصديق الأصدقاء لها

قطران و زفتة يقول...

blue wave
*************
اصعب حاجة في التجربة تصديق الاصحاب


الحمدلله انها عدت

ونورت المدونة بزيارتك
................
بارحب بيك بالنيابة عن زفتة لظروف خارجة عن ارادتنا

Empress appy يقول...

ايه المدونه اللى فيها زفته وقطران دى صعب قوى هههههههههههههه بس بجد حلوة
بص يا قطران افندى الواحد ياما بيتعلم والوقت الصعب بيبان فيه الناس واهى عد وخلاص

غير معرف يقول...

اصدقائي الأعزاء
حبيت بس اجي اطمن عليكم و اتمنالكم يوم جميل
سلامي لقطران و زفته و ربنا يرجعها بسلامه

تحياتي ليكم

قطران و زفتة يقول...

appy
**********
اولا اهلا في المدونة ونورتنا بالزيارة نيابة عن زفتة ربنا يرجعهالنا بالسلامة

ثانيا
انا قطران بيه مش افندي

وفعلا ما حدش بيتعلم بالساهل

بس مش لازم يبقى صعب قوي كده

قطران و زفتة يقول...

اجندة حمرا
*************
اهلا بيكي احنا الحمدلله كويسي وكله تمام
ويارب يرجعلنا زفتة بالسلامة يارب

وشكرا على الزيارة

قطران و زفتة يقول...

اجندة حمرا
*************
اهلا بيكي احنا الحمدلله كويسي وكله تمام
ويارب يرجعلنا زفتة بالسلامة يارب

وشكرا على الزيارة

لا شئ