الاثنين، 16 يونيو 2008

الجرح ( تجربه 2)


ازيكو
حد حيطلع ويقولي ايه التجربه اللي انت كاتباها دي
هو في تجربه اسمها جرح
حقوله اتهد واقعد واسمعني الاول
الفكره مش الكلمه
اللي ورا الكلمه
انت جرحت
او اتجرحت
ويمكن تكون جرحت نفسك

مفيش حد فيك يابر مصر كله معداش بالتجربه دي ( الجرح )
نبداء النكد
انا اغلب الجرح اللي اتعرضتله
كان من صحابي ودي اكتر حاجه


كانت بتجرحني
حد انا مقتنعه انه فاهمني اوي وف الاخر يطلع مش فاهمني علي الاطلاق


(جرح من حد غالي عندك)
كان اكتر جرح جاني لما واحده فيهم قالتلي زفته انت بقيتي فاضيه وموراكيش غيري
كان كل ده عشان مره من ضمن المرات اللي هي زعلتني قلتلها او حاولت اعترض
فجاه بقيت هي الملاك
وانا واحده فاضيه
عارفين مين اللي وقف ف صفي
اختها وطبعا كان لازم اطلع نفسي غلطانه عشان معملش مشكله
بين الاختين


( عقده الاخوات بقي)


نوع تاني من الجراح ( جرح من حد كان كل همك تنصحه )
لما فكرت انصح اعز اعز صحابي وراحت مهجماني باسلوب فظيع
واول مره كانت دموعي تنزل بسبب الشخصيه دي انا يمكن ف الموقف ده مخترتش الوقت الصح اني اوجهلها النقد بس العلاقه بيني وبينها كانت تسمح بكده وباكتر من كده كمان


جرح من حد اديته كتير اوي


اوي وف الاخر تصرفاتك تبقي واجب هو مش شايف انك بتعمله حاجه حتي مفيش تقدير عادي


لما اضايق زفته موجوده


لما اتخنق زفته موجوده


لما اعيط زفته حتضحكني ( فاكرني بلياتشو )


لو عندي الكمبيوتر بايظ زفته حتصلحه


ميعرفوش اني سيبت شغلة الهندسه وبقيت بكل فخر( ببيع فول وطعميه )


كل ده ومحدش فيهم يفكر هي زفته مالها مش عاوزه حاجه


لا اصل زفته جامده ومبتتهزش سهل


نفسي اعرف مين اللي قال كده


انا لا جامده ولا نيله ( علا غانم ف فيلم سهرالليالي)



اهوه واحد قام يقولي هو انت اتجرحتي بس يازفته ومجرحتيش حد فاكره نفسك ملاك
حقوله والنبي ااقعد واسمعني للاخر احسن


انا جرحت اه
لما اروح راميه كلمه لحد قصادي وتوصله بمعني زفت مع اني والله مقصدش
اكتر حد جرحته كانت ماما
بنتناقش انا وهي وبابا
ورحت قايلالها انا لازم اجيب ولد لان اللي مخلفتش ولد تبقي مخلفتش اصلا

للعلم
ماما مجبتش غيري

واول مره كنت اشوف ماما عنيها مليانه دموع بجد وايه بسببي وبسبب لساني الزفت ده


كل المرات اللي جرحت حد كانت رمي طوب من لساني والله من غير قصد


لكن الايام اثبتت


ان اسواء جرح


علي الاطلاق


هو لما الإنسان يجرح نفسه


اه ممكن تجرح نفسك


لما تلاقيك بتتصرف تصرفات ترضي بيها غيرك وتيجي بيها علي نفسك


او لما تاخد قرار انك تجرح نفسك دلوقتي لانك لز سيبتها تفرح شويه حيكون الجرح اكبر بعدين


تبقي عارف اللي يفرحك فين ومينفعش تعمله


تحرم نفسك من حاجه عشان غيرك عاوزها وللاسف ف الاخر ميقدرش


بصو من الاخر


عشان انا عارفه ان محدش فاهم حاجه من كلامي اصلا


الموضوع ده كله انا عملاه عشان اعتذر لشخصين


1- اخويا الصغير ( قطران ) وبقوله انا مكنش قصدي اجرحك انا بس كنت عاوزه افهمك الوضع عشان تعرف تتعامل معاه بس انا مخترتش الوقت الصح للعلم ( قطران ف مقام اخويا وكنت اتمني يبقالي اخ زيه )


2- انا (زفته) بعتذرلك لان كل الجراح اللي اتجرحتيها كانت بسببي اني جيت عليكي عشان الناس وهما اصلا ميستاهلوش اي حاجه


وجيت عليكي اكتر عشان تعملي الصح


أنا اسفه لكل حد جرحته او لسه حجرحه


انا مقصدش صدقوني


مع تحيات


زفته هانم

هناك 22 تعليقًا:

غير معرف يقول...

عزيزتي

اسمحيلي احييكي علي الموضوع الهام و طريقه عرضك المميزه له
فعلا مافيش حد ماانجرحش و المصيبه لما الجرح يجي من شخص مش متوقعين انه يجرحنا و نكون مدينله الأمان و الثقه الكامله

البوست بتاعك حسيت بكلامه يمكن عشان فيه كتير مني او تقريبا كله
كتير كنت باجي علي نفسي عشان خاطر الناس و اقول مش مهم انا المهم الناس و اللي يحزن ان في الاخر ماتقدرش ده بل بالعكس اتجرحت من الناس دي

جرح البني ادم لنفسه جرح كبير و المشكله اننا مابنكونش حاسين اننا بنجرح نفسنا بنكون مفكرين ان هو ده اللي مفروض نعمله و بننسي نفسنا و مابنفكرش فيها خالص و لا في ايه اللي بيعجبها المهم ارضاء الناس و ارضاء الناس كلها من المستحيلات

بحييكي مره تانيه علي البوست المميز و بتمني ليكي مستقبل خالي من الجروح ملئ بالسعاده و النجاح
تحياتي ليكي عزيزتي و ربنا يوفقك في كل حاجه و في عالم التدوين كمان

غير معرف يقول...

سورى كلامك ماشدنيش ولااثر فيا اوى
لان كلامك مابيقولش حاجه لكن مخبى حاجات كتيير .انتى مش عارفه او مش عاوزه تقوليها.

لكن فيه سؤال..

ليه اخترتى الجرح مش الفرح؟

زفته وقطران يقول...

عزيزتي اجنده حمرا
انا سعيده جدا ان كلامي عجبك
وفعلا اسؤ جرح بيبقي من حد غالي علينا

شكرا علي زيارتك واتمني متبقاش الاخير
اختك زفته

زفته وقطران يقول...

غير معروف
يمكن بما اني طبيعتي نكديه
اخترت الجرح
لكا اسال اي حد فاكر ايه اكتر ال جرح ولا الفرح حيقولك الجرح
وع العموم الفرح جاي متقلقش
اما موضوع كلامي مشدكش
فحط ف اعتبارك اني لسه مبتداءه ف الكتابه
المهم ان الفكره بتاعتي وصلت
الجرح

Mafrousa يقول...

الله الله الله انعم و اكرم عيله ما شاء الله
زفته و قطران....(بس و تش ) بتاعة المسرحيه
هههههههههههههههه
ايه يا بنتى الفيلم الهندي ده....ده خلاصة البوقين الزفتين دول
ان المدعوه زفته حساااااسة جداااا
و بتعاقب نفسها و بمعاقبتها لنفسها و معاتبتها لها بتجرحها
اما الباقيين فكانت زفته فاكره ان الناس بتقبل نصايح....وده نو

اما انتي ليه فكرتي فى الاسم ده يا زفته هانم ههههههههههههههه

۩۝۩ Dr. Flavio ۩۝۩ يقول...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

أول زياره ليكي وربنا يسهل ومش تبقى الأخيره
صراحه .. شدني قوي اسمك .. اختيار موفق جدا وأحييكي عليه.. فقلت أدخل مدونتك
وبجد موضوعك ده مسني قوي

بس مش من ناحية اني اتجرحت كتير .. أنا مش ببص لجرح الناس وبعدي كتير .. وربنا هو اللي بيحاسب
انما نقطه مامتك .. بجد أنا حاسس زيك ان لساني جايب لي وجع الدماغ عشان مش بعرف اسكت أو أسمع وأطنش .. لأ لازم أرد وساعات الرد بيبقى تمام لدرجه ماما بتزعل مني فتره

مش عارف ايه الحل والله يا زفته
عموما شكرا ليكي ع الموضوع الجميل ده

تحياتي .. دعواتك بقه عشان أنا عندي امتحان الصبح وسايب المذاكره وقعدت أقرأ موضوعك .. ادعي بقلب جامد بقه

سلام الله عليكي

semsem يقول...

هههههههههههههههه
هههههههههههههههههههه
هههههههههههههههههههههههه
يخرب عقلك
دمك زى السكر
ههههههههههههههههههههه
ااسلوبك دمه خفيف ولذيذ

ده كفايه اسمك يا سمرا
مش هقول زفته
عيب
هههههههههههههه
تقبلى تحياتى ومروري
اختك سمسم

زفته وقطران يقول...

مفروسه حبيبت قلبي
اولا شكرا انك فرستي نفسك وجيتي عندي

ثانيا عادي الجراح ماليه البلد

ثانيا
انا وقطران مش اخوات هو ف مقام اخويا الصغير

ثالثا انا اخترت زفته لاني بقول لكل صحابي يازفته
فقلت اخلص زنوب واخليكو تقولوي يازفت
غلطانه انا

كنت حنسي
اختك زفته

زفته وقطران يقول...

محمود
ربنا معاك
ربنا معاك ربنا معاك

اهوه بدعي
وحتقول ده بركة دعا زفته اختي

والله اللي مودينا ف داهيه لسانه ده
لو بس يسكت

شكرا انك جيتي المدونه
ويارب متبقاش اخر زياره
اختك زفته

زفته وقطران يقول...

ازيك ياسمسم
اولا انا زفته
متخافيش مش حزعل

قطران و زفتة يقول...

انا عايز اقولك يا زفنة يا اختي

انتي ما جرحتنيش لما قلتي الحقيقة

ده كان احسن اني اتعامل على اساس غلط

صدقيني انا لما حسيت بالجرح مش منك من الموقف ومن الناس

انتي عملتي احلى دوا
انك فهمتيني الناس ازاي

على فكرة الجرح اكبر مدرسة في الدنيا

ومنه بنعرف الناس وبنعرف نفسنا

ولازم نعرف احنا ممكن ننجرح عشان مين
مش لأاي حد

وساعات كتير بنجرح الناس عشان نحافظ عليها بعيدة عننا

انا كمان عايز اعتذرلك لو كنت جرحتك بكلامي ساعة ماعرفت
بس اختي وتستحمليني
لو ليا اخت كبيرة ياريتها تبقى زيك

محمد يقول...

تحياتى ليكى يا سمرا
الجرح موضوعك وأنا ليا تعليق
فى مفهومى أنة تعريفة هو رد فعل غير منتظر من أنسان نحبة , مثلا نقصد من كلامنا أو تصرفنا معة خيرا ويكون ردة
التعامل معنا كعدو لة!
دة ممكن يكون لة سببين
1-أن اسلوب تعبيرنا لة أعطى عكس المعنى الذى نقصدة
2-أن بداخل هذا الشخص أو بداخلنا بعض الاحاسيس والافكار التى تتخفا وراء
كلمات ومعانى عكسها حتى لاتظهر الحقيقة
بجد وبدون مجاملة منى ليكى أنتى انسانةأجمل مليار مرة مما تحاولى أن تصفى بية نفسك
تحياتى بس مستنى زيارتك فى مدوناتىودة النك بتاعهم
http://kalamfekalamm-mohamed.blogspot.com/
وhttp://kalamfekalamm.blogspot.com

المـــفـــــــقــــــــوعـــــة مــرارتـهــا يقول...

ايه ده
زفتة وقطران ده انتم باين عليكم
مبستفين اصحابكم بالقوي
بعد الشر عليكي يازفتة من الجرح

المـــفـــــــقــــــــوعـــــة مــرارتـهــا يقول...

ايه ده
زفتة وقطران ده انتم باين عليكم
مبستفين اصحابكم بالقوي
بعد الشر عليكي يازفتة من الجرح

غير معرف يقول...

كل مانقرب لبعض كل مايزيدالاشتياق. كل مانحب اللقا كل مانخاف من الفراق. مابلاش نتعود كدا على بعض. احسن لو ضعنا فى يوم من بعض هانضيع قوى ونتعب قوى لو مره حسينا بحنين ولاقينا صعب نلاقيه .. ولا اقولك.. مش مهم الجاى ايه احنا نتعب رحنا من دلوقتى ليه. لو حتى فرقنا الوداع لو حتى ضعنا فى الهوا مش برده ياحبيبى الضياع احساس هايجمعنا سوا .. مابلاش نتعود كدا على بعض. احسن لو ضعنا فى يوم من بعض هانضيع قوى ونتعب قوى لو مره حسينا بحنين ولاقينا صعب نلاقيه

يلا اى خدمه اغنيه حلوه للست انغام تتطرى القاعده . بعيد عن الجرح والحاجات دى وانسو الدنيا حلوه بس عاوز الى يعرف يعيشها

good luck ya betaet elfool wltaemeya

زفته وقطران يقول...

قطران اخويا
طبعا انا فرحانه انك مش زعلان مني
وحتي لو كنت زعلان .............
المهم انك كويس
وتعرف ان مش كل الناس حتفهمنا زي ماحنا اكيد في ناس فهمتنا غلط

اختك الكبيره
زفته

قطران و زفتة يقول...

انا عارف معنى النقط
هاصالحك على طوول

وطبعا
احنا مش هانرضي كل الناس

واللي يهمنا اللي يعرفنا بس

زفته وقطران يقول...

حشري
شكرا جدا
ووجهة نظرك عن الجرح صح
بيبقي لاننا معرفناش نعبر صح عن اللي جوانا

انا سعيده جدا لزيارتك ليا
اما الاسم
فاحنا قلنا ده تخيص زنوب
اختك زفته

زفته وقطران يقول...

مفقوعه حبيبتي
لا احنا مش مبستفين صحابنا ولا حاجه
والله يااختي دا هما اللي مغلبنا

زفته وقطران يقول...

غير معرف
حلوه اغنيه انغام

بس ياريت من غير تطري القعده دي

الدنيا حلوه جدا
مين قال غير كده

بس في ناس بتبقي زهقانه
ومش لاقيه حاجه جديده
وعاوزه تموت صح ولالا
هما دول اللي المفروض يعرفو يعيشوها ازاي

اختك
زفته

Dr.Mohammed Gohary يقول...

مساء الفل يا زفته

يلا خودي ثواب علي قفانا

ما ينفعش تبقي ميت غمر؟؟

انا من ميت غمر

نسيت اقولك

أول زيارة ليا

موضوع هايل بجد


تحياتي

وان شاء الله هجيلك أكيد تاني

بس الامتحانات كل شوية

ابقي عدي هعملك شاي بالنوعناع عجب

ترميه عالأرض علطول

وعندنا جنزبيل

هههههههههههههههههههههههههههههه

تحياتي

Dr.Mohammed Gohary يقول...

ههههههههههههههههههههه

زجططي

تعليق

افرحي

تعيق

ههههههههههههههه

تحياتي

لا شئ